Binnenvaart voor beginners

Wij zijn allebei van schippersafkomst en hebben elkaar ontmoet op het schippersinternaat. Nadat we een aantal jaren aan de wal hadden gewoond, hebben we in 1991 het m/s "Primo"  (ex "Geryon") gekocht. Primo is italiaans voor "eerste" en we hebben voor deze naam gekozen omdat het ons eerste schip is, de naam leuk klinkt en voor iedereen in elk land goed verstaanbaar is. Ons schip is het type verlengde Dortmunder, gebouwd om ermee naar de Duitse kanalen te kunnen varen.Samen bemannen we de Primo voor de A1-vaart, per dag mogen we 14 uur varen.

s'Avonds zoeken we een ligplaats in een haven om te overnachten of gaan we voor anker op de rivier. De volgende morgen vroeg worden touwen losgegooid of de ankers omhoog gedraaid en vervolgen we onze reis. In de haven van IJzendoorn

Auto aan boord Onze auto nemen altijd met ons mee aan boord. We hijsen hem van en aan boord met hijsbanden door de spaken,  met onze autokraan (15 m.) In sommige havens zijn speciale autosteigers.
  In sommige havens zijn speciale autosteigers of gereserveerde plaatsen om de auto van of aan boord te zetten.
Soms moeten we moeilijke capriolen uithalen om de auto aan de wal te krijgen.
 
Bunkersteiger met Spar-supermarkt Boodschappen doen we meestal in grote hoeveel- heden. Vaak bestellen we onze proviand per e-mail bij de Spar, die gevestigd is op een bunkersteiger in Lobith- Tolkamer. De bunkerboot brengt ze vervolgens aan boord
De bunkerboot voorziet ons ook van gasolie, smeerolie, drinkwater en scheepsbenodigdheden als verf, meertouwen, wrijfhouten enz. Dit alles gebeurt tijdens de vaart. Het schip neemt wat vaart af en de bunker- boot komt langszij. Bunkerboot brengt olie en proviand aan boord
Computer aan boord De GSM telefoon is heel belangrijk voor ons. Behalve telefoneren, wat vroeger niet mogelijk was vanaf een schip, faxen en telebankieren we ermee. Internet en mailen doen we met een data-abo.

 

Onze woning bestaat uit de woonkamer met een open keuken, twee slaapkamers en een badkamer.  Wij wonen 24 uur per dag aan boord en hebben geen huis aan de wal. Voorop is er nog een personeelswoning die af en toe bezet wordt door een stagiair of vakantiegangers.

 

 

 

 

  De keuken is klein, maar wel van alle gemakken voorzien, zoals vaatwasser, vriezer en combimagnetron.  
Onder in Sluis Griesheim a/d Main Onderweg komen wij regelmatig sluizen tegen, waarmee wij moeten schutten om hoogte- verschillen te overbruggen. Zoals hier in Griesheim aan de Main.
Nadat het schip is vastgemaakt, begint de sluis te schutten. De deuren achter ons sluiten en er gaan kleppen in de bovendeur open waardoor de sluis vol water stroomt.  Schutten sluis Griesheim
Boven in de sluis Griesheim/Main Als de sluis "boven" is en het waterpeil gelijk, kunnen we onze weg in de opvaart vervolgen.  

 

 

 

  Op sommige kanalen of rivieren zijn de bruggen erg laag, dan moeten wij ballast pompen en onze stuurhut laten zakken om met ons (bijna) lege schip de bruggen te kunnen passeren. Lage bruggen bij Oberhausen  
  Om te kunnen sturen wordt het schuifdak opengeschoven en kunnen we, staand in de open lucht, de nodige navigatie apparatuur bedienen. Wel bukken bij de bruggen!  

 

Wil je reageren of heb je vragen?
Mail het ons!